Viestintäkonsultti – kokki, vaimo, varas ja rakastaja
Mitä viestintäkonsultti tekee? Kun sanomalehtiä lukee, viestintäkonsultti yleensä esiintyy takapirun roolissa – milloin laittamassa sanoja kriisissä räpistelevän asiakkaansa suuhun, milloin lobbaamassa kansakunnan kaapistojen hämärissä. Viime näkemän viestintäkonsultit myös osallistuivat jollain ihmeen tavalla jopa yhden sanomalehden alasajoon.
Omassa työssäni kuitenkin konsultoin asiakkaitani kriiseissä vain harvoin, en tee poliittista vaikuttamistyötä ja arvostan vapaata mediaa yli kaiken. En soisi yhdenkään riippumattoman median enää kaatuvan tässä maassa.
Mikä siis olen? Peter Greenawayn klassikkoelokuvaa vapautuneesti mukaillen, olen esimerkiksi:
Kokki. Keitän asiakkaani kanssa sellaista soppaa, joka maistuu asiakkaan kohderyhmille. Sen perusraaka-aineita ovat asiakkaan liiketoiminnalliset tavoitteet. Niihin sitten lisään mausteeksi sellaisia viestejä, jotka erilaisille makustelijoille maistuvat ja tarjoilen ne oikeissa kanavissa oikeaan aikaan.
Vaimo. Sitoudun asiakkaaseeni myötä- ja vastamäessä. Teen jatkuvaa metatyötä, jotta sovitut asiat tapahtuvat ja aikatauluissa pysytään. Järjestän palavereita kuin entisaikain kotirouva teekutsuja, ja hoidan paikalle varmasti oikeat ihmiset. Pyöritän ilmiömäisen montaa lautasta samaan aikaan.
Varas. Luotaan ympäristöäni väsymättä, mikään ei jää minulta huomaamatta. Kuin viekkain vilunkiveijari odotan oikeaa hetkeä, tutustun kohteeseeni pohjapiirroksia myöten ja hankin tietoa kaikista tuntemistani lähteistä. Kurkistan myös kulman taakse, jotta olen aina askeleen edellä.
Rakastaja. Tarjoan asiakkaalleni muuta ajateltavaa. En tee hänen puolestaan päätöksiä, mutta monivuotinen kokemukseni eri organisaatioiden toisena naisena auttaa minua kattamaan useampia vaihtoehtoja päiväkahvien seuraksi. Osaan myös pitää suuni supussa, enkä lavertele asiakkaani asioista eteenpäin.
Viestintäkonsultteja on moneen junaan, ja toisaalta jokainen on joskus viestintäkonsultti, kun oikein silmin katsotaan. Suosittelen joka tapauksessa lämpimästi tutustumaan ammattikuntaan muutoinkin kuin median välityksellä!
Essi Isomäki // Vuoden viestintäkonsultti 2019
Lue myös
Tekoäly ei selitä itse itseään – siihen tarvitaan viestintää
Kun tarina muuttuu kasvun välineeksi – fintechin tärkein tuote ei ole sovellus, vaan luottamus