Strateginen matka marginaalista valokeilaan – Coinmotion nousi kryptomarkkinan ajatusjohtajaksi 

​​​​​Kryptobroidit. Pyramidihuijaus. Menetetyt rahat. Kryptovaluuttoja ei ole käsitelty mediassa silkkihansikkain. Kotimainen Coinmotion on kryptosijoittamisen  markkinajohtaja yli 155 000 käyttäjällään, mutta median tapa käsitellä aihepiiriä ei tukenut sen liiketoimintaa. Alan heikko maine on ollut todellinen kasvun hidaste, sillä suomalaiset eivät ole tienneet, että kryptosijoittamista voi tehdä turvallisesti ja sääntelynmukaisesti. Päätimme tarttua härkää sarvista: kryptosijoittamisen maine ansaitsi kunnianpalautuksen! 

Kaikki alkaa mainestrategiasta 

Coinmotionin ja Netprofilen yhteistyö käynnistyi vuoden 2025 alussa, jolloin rakensimme yhdessä liiketoimintalähtöisen mainestrategian. Sen tavoitteet olivat selkeät: kasvattaa tunnettuutta, lisätä kryptosijoittamisen hyväksyttävyyttä ja asemoida Coinmotion alan ajatusjohtajaksi. 

Strategiaprosessi oli perusteellinen. Osallistujien näkemykset luodattiin ennakkotutkimuksella, analysoitiin verrokkien narratiivit ja laadittiin PESTEL-toimintaympäristöluotaus. Tuloksena kirkastui liiketoimintastrategiaan kytkeytyvä ydinviesti: Coinmotion toimii vaatimusten mukaisesti, eettisesti ja sijoittajan kannalta turvallisesti – tosiasia ansaitsi tulla kuulluksi. 

Maineen rakentaminen ei voi nojata vain positiiviseen tarinaan. Coinmotionille rakennettiin varautumisen – ja myös sääntelyyn vastaamisen – tueksi vahva issues management -pohja: kartoitimme yhdessä riskiskenaariot, roolitimme kriisiviestintäryhmän, laadimme toimintamallin kriisitilanteisiin ja muotoilimme kattavan Q&A-dokumentin vaikeisiin kysymyksiin vastaamiseksi. Näin varmistimme, että yhtiö on valmis kohtaamaan median ja sidosryhmät kaikissa tilanteissa. 

Sitkeää työtä toimitusten suuntaan 

Kun valmiudet olivat kunnossa, alkoi määrätietoinen työ median kanssa. Ensimmäiset yhteydenotot toimituksiin tehtiin maaliskuussa 2025. Vastaanotto oli aluksi nihkeä kryptoalaan kohdistuvien epäilyjen vuoksi. Mutta sinnikkään työn, ajankohtaisen datan ja kirkkaan viestin avulla tilanne kääntyi. 

Pian Coinmotionia haastateltiin useasti kuukaudessa. Noin puolen vuoden aikana Coinmotion esiintyi 34 artikkelissa tai uutisessa, joista kymmenen ​julkaistiin ​valtakunnan johtavassa talousmediassa. Tavoitteena oli ollut yksi tasapainottava juttu kuukaudessa. Tämä ylittyi lähes viisinkertaisesti. 

Tulokset näkyvät liiketoiminnassa 

Mediatyön vaikutus korostuu, sillä myönteisten mediaosumien osuus Coinmotionin media- ja someseurannassa kasvoi vuositarkastelussa peräti sadalla prosentilla. Tärkeintä oli muutos toimittajien asenteessa. Coinmotionista on tullut taho, jota toimittajat lähestyvät viimeisimmän kryptonäkemyksen aiheissa. 

Samaan aikaan Finanssivalvonta myönsi Coinmotionille ensimmäisenä suomalaisena ja pohjoismaisena kryptopalveluna uuden toimiluvan. Tämä oli merkittävä tunnustus yhtiön eettisyydestä ja sääntelynmukaisuudesta – ja ratkaiseva askel Ruotsin markkinoille laajentumisessa. 

Coinmotionin strateginen matka marginaalista valokeilaan on vasta alussa. Maineen vahvistuminen, median kiinnostus ja viranomaisten luottamus luovat pohjan kasvulle, ja Coinmotion toimii koko alan suunnannäyttäjänä. Se tekee kryptosijoittamisesta suomalaisille aidosti houkuttelevan ja luotettavan vaihtoehdon ja kasvattaa määrätietoisesti suomalaisen kansallisvarallisuuden kehittymisen edellytyksiä.

“Haluamme kasvattaa suomalaisten tietämystä kryptoista sijoituskohteena ja Coinmotionista luotettavana, säänneltynä palveluntarjoajana. Netprofile on auttanut suunnittelemaan ja tuomaan esille viestejämme sääntelystä, eettisyydestä ja yleisestä hyväksyttävyydestä ja sen työn tulokset medianäkyvyydessä lyhyellä tähtäimellä muuntuvat varmasti liiketoiminnan ja tunnettuuden kasvuksi ajan kanssa. Uusasiakashankintamme on kasvanut edellisvuodesta ja osa kasvusta on parantuneen näkyvyyden ansiota. Medianäkyvyyden lisäksi toimisto on auttanut meitä parantamaan kriisiviestintävarautumistamme, mikä on tukenut liiketoiminnan jatkuvuuden suunnittelua osana toimiluvan hakuprosessia.” 

Antti-Jussi Suominen, toimitusjohtaja, Coinmotion 

Lue myös