Valmistava teollisuus –mistä rakentuu tuloksekas markkinointi vuonna 2026?

Kuva tehtaasta auringonlaskun aikaan

Kun markkinatilanne lähtee eurooppalaisessa valmistavassa teollisuudessa jälleen nousuun, olet voittajien joukossa, kun napsautat markkinointipalapelisi palaset oikeille paikoilleen nyt. 

Teollisuuden alan ostoprosessit voivat kestää jopa vuosia – mutta projektit ovat yleensä isoja ja sopimuskaudet pitkiä. Yksikin markkinoinnin avittama lisäkauppa siis yleensä maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. 

Mutta miten pidät huolen, että ostaja näkee sielunsa silmin juuri sinun yrityksesi logon vetäessään vihdoin ostohousuja jalkaan? Sen kerron tässä blogissa. 

Mitä kaikkea tarvitset menestyvään markkinointistrategiaan?

Onnistunut markkinointistrategia pohjautuu aina liiketoiminnan strategiaan. Yleensä sen ytimessä on myynnin lisääminen riippumatta siitä, mitä palveluyksikköä tai tuotealuetta halutaan kasvattaa. Myynnillä on toki vastuu kauppojen toteutumisesta, mutta alla olevien keinojen avulla ohjaat prospektit oikealle polulle ja mahdollistat myynnin kollegoille elämänsä tulokset: 

1. Tietoisuuden kasvattaminen 

Jotta saat lämmitettyä nykyiset ja tulevat prospektisi, täytyy sinun ensin tavoittaa heidät luottamusta herättävällä viestillä. Loistavia kanavia näkyvyyteen oikeille kohderyhmille ovat alan lehdet, sosiaalinen media, tapahtumat ja ulkomainonta. 

Brändin näkyvyyttä kasvattaaksesi suosittelemme panostamaan ajatusjohtajuuteen. Visiollaan häikäisevä alan suunnannäyttäjä saa helpommin kutsuja puhumaan medialle sekä alan tapahtumiin, ja hänen sanomisillaan on enemmän painoarvoa somessakin – jopa ilman mediabudjettia. 

Maksullisen median puolella sopiva strategia on esimerkiksi asiantuntija-artikkeleiden ja brändivideoiden maksettu kohdentaminen somessa ja natiivimainonnassa lehtien sivuilla. Samoin tarkkaan harkittu ulkomainonta kohderyhmän suosimissa paikoissa. 

2. Harkinnan vahvistaminen 

Kun ostajan tarpeet alkavat hahmottua ja potentiaalisten toimittajien kartoittaminen sekä vertailu alkaa, on siihen hyvä olla varustautunut sopivilla sisällöillä. 

Asiakaskokemusten esiintuominen, prosessin demonstrointi erilaisilla esimerkkitapauksilla ja opasmateriaalit ovat omiaan vahvistamaan mielikuvaa asiantuntevasta ja luotettavasta kumppanista. Näitä sisältöjä suosittelemme nostamaan esimerkiksi somessa uudelleenmarkkinointina blogisi lukijoille.  

Hakukoneoptimointi (SEO) ja maksettu hakukonenäkyvyys (SEA) ovat myös edelleen alihyödynnettyjä tapoja päästä osaksi asiakkaan vertailutaulukoita ja tarjouspinkkaa. Pidä siis huoli, että sivustosi on hakukoneystävällinen ja että palvelusi ja tuotteesi tulevat vastaan edes maksettuina mainoksina Googlessa, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa asioista, joihin juuri sinä voit tarjota vastauksen. 

3. Aktivointi  

Kun edellä mainitut kaksi markkinoinnin palasta ovat kunnossa, tekee se prospektiesi muuttumisen liidiksi astetta helpommaksi. Tarjoa lisäarvoa sisällölläsi ja tee niin houkuttava tarjous yhteystietoja vastaan, ettei siitä voi kieltäytyä. Näin saat inbound-koneistosi viimeisen palasen loksahtamaan kohdalleen.  

Tehokkaita tapoja aktivoida kohderyhmääsi jättämään yhteystietonsa ja näin hyväksymään yhteydenotot yritykseltäsi ovat esimerkiksi ladattavat oppaat, whitepaperit, webinaarit ja live-tapahtumat. Näiden markkinointi onnistuu esimerkiksi somessa.  

Myös hyvin toteutettu, niin sanottu “sisältöputki” natiiviartikkelista taktisempaan sisältöön ohjaa suppilon lailla kohderyhmääsi kohti liidimagneettisisältöä. 

Miten valitsen kumppanin? Kohderyhmätuntemus on avain 

Kuka ihme nämä kaikki artikkelit, uutiskirjeet, videot, oppaat, tapahtumat, webinaarit, mainonnan, PR-työn, mediaostot, visuaaliset materiaalit ja muut hilavitkuttimet hoitaa? Vaikka inhouse-tiimisi onkin asiansa osaava ja ilman muuta elintärkeässä roolissa, on usein myös kumppaneille tarvetta – oli kyse sitten strategisemman tai operatiivisemman tason tarpeista. 

Valmistavan teollisuuden yritysten palvelut, tuotteet ja prosessit ovat tavan markkinointitoimistotallaajalle monesti hankalia ymmärtää. Kohderyhmä- ja toimialatuntemuksesta on etua.  

Valitse siis toimisto, jolla on kokemusta juuri sinun kohderyhmäsi toimialasta. 

AI-ajan hermolla 

Markkinoinnin ja viestinnän toimiala muuttuu kovaa vauhtia – eikä vähiten AI-vallankumouksen vuoksi. Tasapainon löytäminen muuttuvassa, tekoälyn muovaamassa toimintaympäristössä on taiteen laji, jossa jumittumiselle ei ole tilaa.  

Myös liika luotto ja kriittisen ajattelun puute aiheuttaa riskejä, joita sinun ei kannata ottaa.  

Valitse siis kumppani, joka seuraa aktiivisesti tekoälyn kehitystä, ajattelee kriittisesti ja nostaa yrityksesi parrasvaloihin – ei tekoälyllä vaan sitä vastuullisesti hyödyntäen. 

Vältä siiloja missä voit

Alkaako päätä särkeä, kun pitäisi löytää yhteinen sävel organisaatiosi muiden osastojen kanssa? Siilot aiheuttavat usein päällekkäistä tekemistä, turhautumista ja jopa ristiriitaista viestintää.  

Kun strategiseen konsultointiin, käytännön markkinointiin ja viestintään sekä mediaostoihin käytetään yhtä ja samaa toimistoa, haihtuvat siilot helpommin. Saat saman suunnan kaikkeen tekemiseesi ja parannat myös organisaatiosi sisäistä viestintää. 

Netprofilelta saat kaiken yllä olevan ja enemmän. Jätä meille yhteydenottopyyntö, kun tarvitset apua markkinointistrategiasi suunnittelussa ja toteuttamisessa.  

Tutustu työhömme Etteplanin kanssa. 

Lue myös

AI-kuva
Netprofilen blogi | 05.09.2025

Kun pelkkä esite ei riitä: 15 markkinointi-ideaa teollisuusmessujen valloittamiseen 

Netprofilen blogi | 25.03.2025

Luin läpi Linkedinin tekoälypostaukset – mitä jäi käteen?

Netprofilen blogi | 10.03.2025

Onko kaikki jo sanottu? Ei, sillä sinun näkökulmasi puuttuu vielä