REFERENSSI
ELKO One – sähköasennuskalustesarja kyykättiin suoraan asentajien sydämiin


Schneider Electric halusi lanseerata uuden ELKO One -sähköasennuskalustesarjan sähköasentajia puhuttelevalla idealla. Netprofile suunnitteli ja toteutti monikanavaisen lanseerauskampanjan, jonka ytimessä oli “ELKOn kyykkyvalikoima” – humoristinen viittaus halvempien tuotteiden tyypilliseen sijaintiin alahyllyllä.
Miten saada sähköasentajat tarttumaan uuteen tuotteeseen?
Sähköasentajat ovat sitoutunutta porukkaa. Heillä on omat suosikkinsa sähköasennuskalusteissa, ja vaihtaminen uuteen tuntuu tarpeettomalta. Eniten arvostetaan tuttuutta ja helppoa asennettavuutta, mutta jos hinta on kohdallaan ja sähkötukun suositus vakuuttava, saattaa sähkäri rohkaistua tarttumaan uuteen.
Schneider Electric lanseerasi keväällä 2025 uuden ELKO One
-sähköasennuskalustesarjan, joka tarjoaa laadukkaan mutta edullisen vaihtoehdon kustannustietoisiin kohteisiin. Kilpailu markkinoilla on kovaa, ja halpatuotteita virtaa tarjolle uusilta valmistajilta. Erottuminen vaati rohkeaa luovaa otetta. Netprofilelle annettiin tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa lanseerauskokonaisuus, joka näkyy, puhuttelee ja jää mieleen.
Kyykkyvalikoima vei viestin perille – omalla kielellä ja kulmalla
Rakensimme ELKO One -lanseeraukselle kampanjakokonaisuuden, jossa yhdistyivät suunnitelmallisuus, taktisuus ja kohderyhmälle räätälöity huumori.
Luovan ideamme ytimessä oli ELKOn “kyykkyvalikoima” – humoristinen viittaus alahyllyn tuotevalikoimaan. Tuotteet sijoitettiin tukuissa alahyllyille ja kampanjan päävisuissa sähkäri kyykkäsi poimimaan niitä sieltä. Pääviestimme korosti kuitenkin hinnan ohessa tuotesarjan korkeaa laatua: “ELKO One – hinta kyykkää, laatu ei!” Puhuttelimme kohderyhmää rempseästi, tunnistettavasti ja pilke silmäkulmassa.
Toteutimme kampanjalle etenemissuunnitelman, kanavastrategian, kohdennussuositukset ja mediabudjetin allokoinnin. Tuotimme myös printti- ja digimateriaalit: printtietusivun, staattiset ja videomuotoiset digibannerit, uutiskirjemateriaalit, somesisällöt ja -mainokset, verkkosivukuvat, SEM-mainokset, CTA-tekstit, esitteet sekä aprillipilakonseptin.
Huumori yhdisti brändin ja asentajan
Kampanja sai erinomaisen vastaanoton Schneider Electricillä, sähkötukuissa ja asiakkaiden keskuudessa. Kiitosta saivat erityisesti idean osuvuus ja valittu humoristinen linja.
Netprofile tuotti monikanavaiset markkinointimateriaalit nopealla aikataululla kaikkiin keskeisiin kanaviin – printtiin, someen, bannereihin, verkkosivuille ja tukkuviestintään. Sähköasentajien palaute oli myönteistä, ELKOn “kyykkyvalikoima” huomattiin alan sisällä ja myös tuotteiden myynti on lähtenyt hienosti käyntiin.
Yhteistyö saa jatkoa: seuraava yhteinen kampanjalähtö on jo suunnitteilla!
“Netprofile toimi juuri niin kuin hyvän kumppanin kuuluu: ideat osuivat napakymppiin, toteutus eteni ripeästi ja ammattimaisesti, ja yhteistyö oli mutkatonta. Kampanjasta tuli paitsi hauska, myös meidän näkökulmastamme onnistunut – näkyvä, puhutteleva ja tuotesarjan uuteen brändiin sopiva. Odotamme jo innolla seuraavaa kierrosta!”
UNTO MERONEN
Channel Marketing Manager, Schneider Electric