Visuaalinen viestintäkonsepti vauhdittaa Sumin keskusteluja sidosryhmien kanssa

Sumi & Netprofile

Kun kiertotalousyhtiö Suomen Uusiomuovi Oy vuosina 2022–2023 laajensi toimintaansa, syntyi tarve myös isommalle strategiselle ja viestinnälliselle uudistukselle. Netprofile tarttui toimeen ja loi tunteisiin vetoavan visuaalisen ilmeen, jolla nykyinen Sumi voi kertoa strategiastaan ja toimistaan ymmärrettävästi ja rennosti.

SumiOy_Logo

Lähtökohtana muutos ja erottautumisen tarve

Suomen Uusiomuovi Oy laajensi vuosina 2022–2023 toimintaansa muovipakkausten tuottajavastuun toteutuksesta viiteen eri pakkausmateriaalin. Samassa prosessissa muuttuivat yhtiön omistuspohja ja nimi.

Nykyinen Sumi Oy on kasvava, kolme tytäryhtiötäkin jo perustanut kiertotalousyhtiö, jonka tehtävä on metalli-, muovi-, lasi-, paperi-, kartonki- ja puupakkausten keräysverkoston ja kierrätyksen järjestäminen sekä kierrätettävyyden edistäminen. 

Yhtiön uusi suunta tarkoitti uutta strategiaa ja uutta ilmettä yhtiön visuaaliseen viestintään. Teollisella toimialallaan Sumi halusi kertoa strategiastaan ymmärrettävästi – ja poiketa toimialan odotuksista rennolla ja tunteisiin vetoavalla visuaalisuudella.  

Erottuminen oli erityisen tärkeää, sillä lakimuutosten myötä pakkausten tuottajavastuun toteutus oli avattu vaihtoehtoisille tuottajayhteisöille. Pakkaustuottajien oli siis valittava kenen kanssa haluavat tuottajavastuutaan toteuttaa. 

Kuva konkretisoi strategian

Netprofile oli osallistunut fasilitaattorina Sumin uuden strategian muotoiluun. Välittömästi sen valmistumisen jälkeen yhteistyö jatkui strategian visualisointihankkeella, johon osallistuivat Sumi Oy:n toimitusjohtaja Mika Surakka, Netprofilen graafinen suunnittelija ja strategiajohtaja sekä myöhemmässä vaiheessa laajempi ryhmä sumilaisia. 

Työn aluksi Netprofile järjesti ideointipalaverin, jossa toimisto kuunteli tarkasti Sumin tarpeet ja tavoitteet koskien strategiakuvan kohderyhmiä ja käyttöä. Toisessa vaiheessa Netprofile teki ehdotuksen strategiakuvan viusaalisesta aineistosta, ja työn kolmannessa osassa visuaaliset yksityiskohdat ja tekstisisällöt sovitettiin kohdalleen yhdelle PPT-kalvolle sopivaksi selkeäksi kokonaisuudeksi. 

Kuva ilmentää Sumin tahtoa kuvata roolinsa kiertotalouden toteuttajana, yhteensovittajana ja kehittäjänä, joka auttaa asiakkaitaan ja sidosryhmiä eteenpäin tiellä kotimaisen kierrätysasteen kehittämiseksi – lopputuloksena ympäristöystävällisempiä ratkaisuja pakkausten arvoketjuun. 

Leikkisä visuaalisuus vetoaa tunteisiin ja lisää avoimuutta 

Strategiavaiheen jälkeen oli paikka pohtia sidosryhmäviestinnän seuraavia tarpeita. Sumin tarve oli kertoa avoimesti ja ymmärrettävästi toiminnastaan erilaisille yleisöille – virkakoneistosta kuluttajiin. Sumi halusi tehdä tämän tunnetasoa puhuttelevalla tavalla. 

Usean työpajan suunnitteluprosessiin osallistuivat Sumin viisihenkinen ydiryhmä sekä sama Netprofile-tiimi kuin strategiakuvan luomiseen. Prosessissa pohdittiin ensimmäisenä, millainen visuaalinen kerronta poikkeaisi teollisuudenalan perinteistä. Tuloksena päätettin ikonisoida Sumin kattama materiaalikirjo sarjakuvamaisiin, leikkisiin hahmoihin.  

Seuraavassa vaiheessa hahmoille annettiin ominaispiirteet ja lopuksi viiden “sumilin” hahmot harmonisoitiin toimimaan saumatta yhdessä erilaisissa visuaalisissa viitekehyksissä. 

Sumilit ovat vastanneet erinomaisesti Sumin tavoitteeseen luoda visuaalinen viestintäkonsepti, jolla vauhdittaa keskusteluja sisdosryhmien kanssa. Netprofilen toteuttamat hahmot ovat sidosryhmäkeskustelujen katalysaattori, joka tunnelmaa vapauttaen saa keskustelut monimutkaisistakin aiheista vauhtiin nopeasti ja hyvässä hengessä. 

BG_smoke_teal

"Hatunnosto Netprofilen kyvylle kuunnella, kysyä ja ohjata keskustelua. He ovat aina osanneet realisoida ideamme konkreettisiksi jo silloin kuin ne omassa tiimissämme ovat olleet vasta ajatusasteella."

Mika Surakka, Toimitusjohtaja, Sumi Oy

Kiinnostuitko graafisesta suunnittelusta? Ota yhteyttä!