Kansainvälinen tiedeyhteisö on käytännössä yksimielinen siitä, että planeettamme tulevaisuus edellyttää aktiivisia toimia ja totuttujen tapojen muuttamista. Teknologialla on merkittävä rooli kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, ja me Netprofilella haluamme olla mukana tukemassa tätä kehitystä.
Haluamme osaltamme rakentaa tulevaisuutta, jossa ihmiskunta on löytänyt tavan elää kuormittamatta planeettaa yli sen kantokyvyn. Meille on tärkeää toimia yhteiskunnassa, joka perustuu demokratian, sananvapauden ja rakentavan yhteistyön periaatteille.
Strategiamme mukaisesti uskomme ihmisen kekseliäisyyteen. Ruokimme ihmisten uteliaisuutta ja kykyä ratkaista myös kestävän kehityksen haasteita teknologian keinoin. Sitoudumme olemaan osa yhteistä ponnistusta kohti kestävää tulevaisuutta.
Vastuullisuustyömme kattaa kolme osa-aluetta: työmme asiakkaidemme kanssa, oman toimintamme ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen. Kehitämme työyhteisöämme ja asiakkuuksiamme pitkäjänteisesti tulevaisuuteen katsoen.
Haluamme olla vastuullisen liiketoiminnan edelläkävijä markkinointiviestinnän alalla. Edistämme yhdenvertaisuutta, monimuotoisuutta ja parempaa työelämää toimialallamme. Teemme työtä sen eteen, että jätämme maapallomme jälkipolville paremmassa kunnossa kuin missä sen saimme.
Toimintaamme ohjaavat vastuullisuusohjelmamme sekä linjauksemme tekoälyn käytöstä ja elämäntilanneystävällisen työpaikan pelisäännöistä.
Lisäksi olemme sitoutuneet edistämään toiminnassamme YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Olemme tunnistaneet toimintamme ja sidosryhmiemme kannalta viisi olennaisinta tavoitetta, joihin voimme erityisesti vaikuttaa:
Olemme sitoutuneet tieteeseen perustuviin tavoitteisiin (Science Based Targets). Saimme keväällä 2023 Science Based Targets -aloitteelta (SBTi) virallisen hyväksynnän kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteillemme. Olimme ensimmäinen suomalainen viestintätoimisto, joka on tavoitteisiin sitoutunut. Vähennämme scope 2 -kasvihuonekaasupäästöjämme tieteeseen perustuvien tavoitteiden ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti vähintään 42 prosenttia vuoden 2022 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Sen lisäksi sitoudumme laskemaan ja vähentämään scope 3 -päästöjämme. Selvitämme myös parasta tapaa kompensoida vuosittain aiheuttamamme päästöt.
Uskomme, että teknologialla on merkittävä rooli kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, ja muutoksen itsessään on oltava kestävää niin ekologisesti, sosiaalisesti kuin taloudellisestikin. Olemme asiakkaidemme strateginen neuvonantaja tässä murroksessa ja autamme asiakkaitamme viestimään vastuullisuustyöstään ja -haasteistaan avoimesti ja rehellisesti.
Palvelemme innovatiivista teknologiaa kehittäviä ja hyödyntäviä asiakkaita. Heidän kekseliäisyytensä on osa ekologisesti kestävän kehityksen haasteiden ratkaisuja. Edistämme kokonaisvastuullista markkinointiviestintää, joka ottaa huomioon ympäristön lisäksi myös ihmiset, yhteiskunnallisen ulottuvuuden ja hyvän hallinnon.
Asiakkailtamme edellytämme tiedepohjaiseen maailmankuvaan, ihmisoikeuksien kunnioittamiseen ja ympäristön varjelemiseen perustuvaa ajattelua. Emme osallistu sellaisten viestien suunnitteluun tai edistämiseen, jotka ovat näitä vastaan, emmekä tee yhteistyötä kyseenalaisten toimialojen tai omistajien organisaatioiden kanssa. Emme myöskään ole mukana omia kansalaisiaan tai muita ryhmiä sortavien valtioiden omistamien tai niiden etuja edistävien organisaatioiden toiminnassa.
Selvitämme aina, onko viestittäväksi haluttavien väitteiden ja tavoitteiden taustalla todellista halua ja todellisia toimia. Emme osallistu viherpesuun, vastuullisuuspesuun tai muuhunkaan eettisesti kyseenalaiseen kilven kiillottamiseen.
Ilman sananvapautta ei ole demokratiaa. Oman toimintamme lisäksi olemme ottaneet aktiivisen roolin koko viestintäalan ohjaamisessa kohti kestävämpää tulevaisuutta.
Teemme töitä viestinnän eettisyyden ja ihmisoikeuksien puolesta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Teemme tätä työtä niin asiakkuuksissamme kuin osallistumalla aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja jakamalla osaamistamme sidosryhmillemme.
Meillä on merkittävä rooli alan eettisessä kehittämisessä ja osallistumme kokoomme nähden huomattavan laajasti ja syvällisesti viestintätoimialan vastuullisuuden kehittämiseen. Kansainvälisesti toimimme aktiivisesti osana ICCO:a ja Euroopan Neuvostoa. Suomessa olemme tiiviisti mukana Marketing Finlandin toiminnassa sekä yritysvastuuverkosto FIBS:n jäsen.
Netprofilen toiminnan hiilijalanjälki vuonna 2023 oli yhteensä 72,5 CO2e tonnia. Hiilijalanjäljen laskennan mittausmenetelmä perustuu GHG Protocol -ohjeistukseen. Laskenta sisältää oman toiminnan scope 1 ja scope 2 -päästöjen lisäksi oleellisimmat scope 3 -päästöt. Viimeksi mainittuun sisältyvät lento-, juna-, laiva- ja taksimatkat, IT-hankinnat ja käytettävä data.
Päästöistä 8,9 prosenttia syntyi scope 1:ssä yrityksen leasing-autojen emissioina.
Scope 2 -päästöt olivat 5,5 prosenttia Netprofilen hiilijalanjäljestä. Toimistokiinteistössä käytössä oleva sähkö on sataprosenttisesti uusiutuvaa. Hiilijalanjäljestä 93,7 prosenttia muodostuu kaukolämmön kulutuksesta ja 6,3 prosenttia leasing-autojen latauksesta.
Netprofile on uutta teknologiaa kehittävien ja hyödyntävien yritysten viestintään ja markkinointiin erikoistunut konsulttiyritys. Me rakennamme maailmaa, jossa elämä on teknologian ansiosta sujuvampaa ja antoisampaa.
Käyntiosoite:
Eteläranta 14
00130 Helsinki
Verkkolaskuosoite: 003728214617
Operaattori: Maventa
Operaattoritunnus: 003721291126