VAU-joukot uudistavat Visman ajatusjohtajuutta

Visma Finland & Netprofile

Digitalisaation myötä vaikuttamisen kenttä on monipuolistunut. Visma tarttui tilaisuuteen ottamalla käyttöönsä Netprofilen luoman ajatusjohtajuusohjelman. Siinä asiantuntijoiden osaaminen valjastetaan uudenlaiseksi kilpailueduksi vaikuttamisen kentällä. Näin sai alkunsa VAU – Visman Ajatusjohtajuuden Uudistajat. 

Visma logo_web

Ruuhkautuneessa vaikuttamisen kentässä luottamus syntyy yksilöiden välille 

Digitalisoituneessa yhteiskunnassa tietoa on tarjolla ja sitä tarvitaan yhä enemmän ja nopeammin. Asiakkailla, journalisteilla ja muilla yritysten sidosryhmillä on tarve löytää informaatiotulvassa nopeasti ja helposti luotettavan tiedon äärelle.  

Visma halusi vahvistaa jalansijaansa tässä ruuhkautuneessa ja nopeutuneessa vaikuttamisen kentässä, ja sen todettiin onnistuvan parhaiten nostamalla esiin yhtiön omia asiantuntijoita. Visma-yhtiöillä on Suomessa kymmeniä tuotebrändejä, joista jokaisen alla on tavoiteltava ajatusjohtajan asemaa lukuisissa aiheissa, taloushallinnosta kyberturvaan ja julkisista IT-hankinnoista perintään. Onnistuminen edellyttää taitavaa joukkoa dialogissa olonsa kotoisaksi tuntevia asiantuntijoita. 

Netprofile toi Visman tueksi ohjelman, joka tukee asiantuntijoiden valmiuksia toimia muuttuneella vaikuttamisen kentällä. Samalla asiakkaiden ja muiden sidosryhmien tiedontarpeisiin vastataan uusin ja mahdollisimman monipuolisin keinoin. 

Asiantuntijabrändin rakentaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja systemaattisuutta 

VAU-ohjelma käynnistyi keväällä 2024 kolmella intensiivisellä valmennuksella. Niissä osallistujat oppivat tuntemaan vaikuttamiskentän muutostrendit ja ajatusjohtajuuden periaatteet, määrittelemään asiantuntijateemansa, kirkastamaan näkemyksensä vakuuttaviksi viesteiksi, kommunikoimaan ne sujuvasti somessa sekä tunnistamaan myös toimituksellisesta mediasta aiheita, joihin heillä voisi olla arvokasta lisättävää.
 
Ohjelmaan kuuluu myös säännölliset inspiraatiotapahtumat, joissa VAU-joukot pääsevät kehittämään viestintäänsä ulkopuolisen puhujan innostamana. VAU-joukot saavat Netprofilelta jatkuvaa henkilökohtaista palautetta. Lisäksi heidän tukenaan on yhteisöllinen keskustelukanava, jossa Netprofilen asiantuntijat neuvovat, kannustavat ja jakavat ideoita ajatusjohtajuuden kysymyksissä. 

Yksittäisen koulutuskerran sijaan Netprofilen ajatusjohtajuusohjelma tarjoaa pitkäjänteistä ja systemaattista apua asiantuntijabrändin rakentamiseen. VAU-joukot toimivat toistensa vertaistukiverkostona, jota kasvatetaan uusilla valmennuskierroksilla. Henkilöstön keskuudessa kiinnostusta herättäneen ohjelman kolmas kierros uusine valmennettavineen käynnistyy alkuvuodesta 2025. 

Tiimin tuki ja turvallinen ilmapiiri antavat rohkeutta uudistaa omaa ja organisaation ajatusjohtajuutta 

Vismalle VAU-ohjelma on strateginen muutosviestinnän investointi vaikuttavuuden ja näkyvyyden kasvattamiseen. Vauhdikkaasti kehittyvällä IT-palvelumarkkinalla asiakkaat tukeutuvat mielellään nopeasti sulateltaviin asiantuntijoiden havaintoihin, näkemyksiin, vinkkeihin ja muistutuksiin, ja tähän tarpeeseen VAU-joukot vastaavat suoraan.

Ohjelma onkin saavuttanut Vismalla suuren suosion ja tuottanut myös tulosta. Sen avulla osallistujat ovat rohkaistuneet tuomaan äänensä esiin niin somessa kuin esimerkiksi Talouselämän mielipidepalstalla ja Software Finlandin ylläpitämässä ohjelmistoalan toimialablogissa. Osallistujat ovat olleet yllättyneitä myös valmennuksen myötä kasvaneista somen seuraajamääristään, postaustensa tavoittavuudesta ja innostuneesta kommentoinnista.

Netprofilen luoma turvallinen, nostattava ilmapiiri on ollut tärkeää ohjelman onnistumiselle. Kiitosta on tullut erityisesti rohkaisevista neuvoista ja käyttökelpoisista vinkeistä vuorovaikutuksen kehittämiseen sidosryhmien kanssa. Käytännössä VAU-joukoista on muodostunut toisistaan voimaa saava, sisäisiä raja-aitoja rikkova ryhmä. Kun osallistujilta kysyttiin, miten todennäköisesti he suosittelisivat ohjelmaa ystävälle tai kollegalle, asteikolla 1-10, vastausten keskiarvo oli huima 9,3.

BG_smoke_teal

”VAU-kokonaisuus on erinomainen muutosviestinnän ohjelma. Se on suunniteltu niin, että siitä hyötyvät niin Visma-konserni kuin yksittäiset osallistujat. Kokonaisuus mukautuu onnistuneesti kunkin osallistujan lähtötilanteeseen ja asiantuntija-alaan.  

Lisäksi asiantuntijoiden vaikuttavuuden ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen palvelevat meille tärkeää varautumista. Poikkeustilanteessa on erittäin arvokasta, että meillä on taitavia ja kokeneita asiantuntijaviestijöitä ottamassa osaa keskusteluun.”

Sanna Burton, brändi- ja viestintäjohtaja, Visma Finland

Kiinnostuitko ajatusjohtajuudesta? Ota yhteyttä!