Visma Real Estate syntyi yritysfuusiosta keväällä 2022. Muutostilanteessa yhtiö kutsui Netprofilen neuvonantajaksi rakentamaan muutosviestintää tukevan mainestrategian ja ydintarinan, jotka toimivat sisäisen ja ulkoisen muutosviestinnän avoimuuden ja aitouden kulmakivenä. Onnistuneet tulokset tuntuvat yli 1,5 miljoonan suomalaisen kodin hyvässä huollossa ja hallinnassa.
Kiinteistöalan ohjelmistotoimittaja Visma Tampuuri osti keväällä 2022 Festum Softwaren, joka kehitti isännöintitoimistojen järjestelmä Hausvisea. Uuden yhtiön nimeksi annettiin Visma Real Estate. Kahden yrityksen yhdistyminen vaati muutoksen johtamista, kulttuurien yhdistämistä ja strategisen linjan viestimistä.
Visma Real Estate halusi luoda vankan perustan muutosviestinnälle ja kutsui Netprofilen hankkeen neuvonantajaksi. Yhdistyneen yrityksen henkilöstön haluttiin sitoutuvan strategiaan ja olevan motivoitunut viemään sitä työllään eteenpäin. Myös muiden sidosryhmien tuli ymmärtää, miksi muutos toteutettiin ja mihin se tulisi johtamaan.
Netprofilen metodiikkaa hyödyntäen lähdettiin kartoittamaan Visma Real Estaten muutosviestinnän tavoitteita ja -visiota, toimintaympäristön muutosta ja operaatioiden kriittisiä tekijöitä. Luotauksessa analysoitiin markkinatilanne ja kilpailijat sekä pureuduttiin henkilöstön ja sidosryhmien odotuksiin ja näkemyksiin.
Työpajaprosessin onnistumiseksi Netprofile kartoitti johtoryhmäläisten mielipiteitä ennakkokyselyllä, joka sekä kvantifioi kollektiivisesti koetun lähtötilanteen että löysi kvalitatiivisen analyysin kautta perustan Visma Real Estaten tarinan muodostamiselle.
Prosessissa tunnistettiin kulttuurin kriittiset kohdat, joita tarkasteltiin niin henkilöstön kuin ulkoisten sidosryhmienkin näkökulmasta. Kulttuurin tarkastelun kautta päästiin yritystarinan kiteytykseen. Lopputuloksena syntyi ydintarina, joka ohjaa koko organisaation toimintaa.
Ydintarina luo avoimen näkymän siihen, miksi Visma Real Estate on olemassa, mitä se tekee ja kenelle, ja kuinka yhtiö voi luotsata asiakkaansa murroksen läpi. Tarina auttaa henkilöstöä sitoutumaan strategisten tavoitteiden saavuttamiseen ja lisää luottamusta sidosryhmien keskuudessa.
Toimiva mainestrategia edistää yhtiön mission ja muutoksen toteutumista ja vahvistaa sen asemaa osana suomalaista yhteiskuntaa.
Netprofile voitti Visma Real Estatelle tehdyllä työllä Finnish Communications Awardsin Muutosviestintä-kategorian vuonna 2022.
Juha Raitanen, toimitusjohtaja, Visma Real Estate
Netprofile on uutta teknologiaa kehittävien ja hyödyntävien yritysten viestintään ja markkinointiin erikoistunut konsulttiyritys. Me rakennamme maailmaa, jossa elämä on teknologian ansiosta sujuvampaa ja antoisampaa.
Käyntiosoite:
Eteläranta 14
00130 Helsinki
Verkkolaskuosoite: 003728214617
Operaattori: Maventa
Operaattoritunnus: 003721291126